Designad teaterapa

I en gammal skofabrik i Clerkenwell, London, har APALondon, tillsammans med kunderna Dalia Ibelhauptaite och Dexter Fletcher, skapat en lägenhet med personlighet. Målet var att berätta historien om de som bor här samtidigt som man tog stor hänsyn till skala, arkitektur och detaljer hos den nuvarande arkitekturen.

Designad teaterapa

I en gammal skofabrik i Clerkenwell, London, har arkitektbyrån APALondon, tillsammans med kunderna Dalia Ibelhauptaite och Dexter Fletcher, skapat en lägenhet med personlighet. Målet var att berätta historien om de som bor här, en gammal skådespelare och i dag regissör och en teater- och operaregissör, samtidigt som man tog stor hänsyn till skala, arkitektur och detaljer hos den nuvarande arkitekturen.

nyarum-daliadexter-11

Både Dalia och Dexter påbörjade sina resor inom konstvärlden medan de var barn och för dem har den svarta teaterlådan, den magiska kuben, alltid varit en del av livet. Ett utrymme som rymde allt; känslor, historier, drömmar. Den ger ett sorts känslomässigt lugn och försäkran då scenen är något som de känner till väl, från insidan och ut. Därför blev denna svarta låda en central punkt i hemmet. I den hittar men ett badrum, film- och bokarkiv och tvättstuga. Den svarta lådan ställer om ett mönster av arkitektonisk rörelse så att utrymmena lindas runt den. Varje sida av kuben karaktäriseras av olika funktioner.

nyarum-daliadexter-14

nyarum-daliadexter-15

nyarum-daliadexter-13

Den gamla fabriken, som byggdes 1930, har en råhet, en äkthet, som vädjade till Dexters bakgrund inom filmindustrin, en kärlek till arkitektur sedd genom en lins, i rörelse. Varje element tjänar ett syfte, en användning av ytan som är kompakt och avsiktlig eller ibland trubbiga och vanvördig. Sprungen ur kundernas kärlek till teater, dans, musik och konstnärliga klarheter, markerades en svartvit palett av mjuka varma toner av ljus, industristål, mörkt olivgrönt och oväntade texturer.

nyarum-daliadexter-10

nyarum-daliadexter-07

nyarum-daliadexter-09

Hårda material upplevs mjuka som smör, medan mjuka textilier har placerats som monolitiskt stenliknande strukturer. Belysningen är varierad, från dämpade och reflekterade toner till enstaka riktade som nästan ger en teatralisk atmosfär. Valet av material, möbler och flyttbara väggskärmar är djupt personliga, inspirerad av familjens historia och tydligt minnen från resor i Japan, Belgien och Argentina, var och en fångad i fragment – massiva ekhyllor, svartaskad Shoji, tjockt svart marmorsplitter, filtar och plädar för bergsklimat – som tillsammans skapar en mörk mystisk dröm på natten eller ett textuellt landskap i dagsljus.

nyarum-daliadexter-06

nyarum-daliadexter-04

nyarum-daliadexter-05nyarum-daliadexter-03

De enda detaljerna som lämnades kvar från byggnadens industriella förflutna är några metallbranddörrar från 1938 och stora industriella fönster på båda sidorna av lägenheten. Viss av dem öppnas fortfarande som de öppnades förr med metallhandtag. De många fönstren var huvudanledningen till varför paret köpte lägenheten, men innan de renoverade, kunde man inte se alla fönster.

Text Nathalie Carlsson Foto Ed Reeve


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *



Arkitektritat

  • En geometrisk uppdatering

    Med inspiration hämtad från det toscanska landskapet och en stark koppling mellan arkitektur och trädgård, fick det historiska huset Hatherlie i Melbourne en unik uppdatering.

  • Ur askan

    Anna Karlins studio har tagit plats i en nedbränd tryckaffär på en bakgata i China Town. Numera sprakar det av nytt liv.

  • Fjords nya hem

    Finska inredningsdesigner Joanna Laajisto har inrett företaget Fjords nya kontor för att kännas som hemma.

  • Lager på lager

    Oväntat, skönt och feminint. Det är svårt att värja sig mot Barbara Ghidonis inredning. Vi kikar in i hennes hem i Milano.