The world sees Bauhaus
2019 kommer Tyskland att fira hundraårsminnet av Bauhaus tillsammans med partners över hela världen. Designskolan grundades i Weimar 1919, flyttade till Dessau 1925 och stängdes ner i Berlin under tryck från nationalsocialisterna 1933. Baushaus fanns bara i fjorton år men har fortfarande ett stort inflytande världen över och ses ofta som föregångaren till funktionalismen.


Med tre år kvar är förberedelserna för jubileumsfirandet redan i full gång. Kommunikationsbyrån Stan Hema har tillsammans med Baushaus Verbund tagit fram ett kommunikationskoncept innefattande en hel kampanj med allt från logotyp till webbplats.
Webbplatsen är redan lanserad, på vilken man möts av symbolen som ska fungera som utgångspunkt i den visuella kommunikationen. Bauhaus är erkänt världen över som en synonym för modern arkitektur och design, för djärvhet i sina experiment och för den internationella karaktären i dess formspråk och gemenskap, något som designerna på Stan Hema ville ta vara på.
—Designers, arkitekter och konstnärer över hela världen hänvisar fortfarande till Bauhaus i sina verk och strategier. Det är därför oerhört viktigt att hundraårsjubileum firas inte bara i Tyskland, men också över hela världen, så att alla har möjlighet att vara en del av det. Det visuella konceptet krävde där av en både enkel och robust stil, efter Baushaus-principen om att designa framtiden. Det vi skapar nu kommer vara en symbol för årsdagen under en lång tid framåt säger Andreas Weber, huvuddesigner på Stan Hema.

Följ upptrappningen till ”The world sees Bauhaus” via #bauhaus100 och webbplatsen bauhaus100.de.
Kommentera